U3F1ZWV6ZTQyOTQwMDY3NDMzX0FjdGl2YXRpb240ODY0NTE3MTg5NTY=
recent
أخبار ساخنة

نوكيا C7 فى مصر رسمياً بسعر ينافس نوكيا N8

صدر مؤخراً هاتف جوال نوكيا C7 المنتظر فى محلات سيليكت بمصر ,و ذلك بعد فترة قصيرة من صدور أخيه الأكبر نوكيا N8 فى محلات راية .
و يعتبر نوكيا C7 نسخة أصغر من N8 حيث يشبهه تقريباً فى الإمكانات و المواصفات باستثناء الكاميرا ذات ال 8 ميجابكسل و الشاشة و الحجم الأصغر قليلاً .



و أعلنت محلات سيليكت عن بدء بيع الجهاز رسمياً بسعر 2950 ج.م
و يأتى C7 بكاميرا بدقة 8 ميجابكسل ذات تركيز ثابت (بدون أوتوفوكس) و شاشة AMOLED مقاس 3.5 بوصة و تعمل باللمس ,و لا تحتاج إلى قلم لأنها من النوع Capacitive.
و يعمل نوكيا C7 بنظام تشغيل Symbian^3 و هو نفسه المستخدم فى نوكيا N8 و ينتظر أن يغير من نظرة المستخدمين للسيمبيان عموماً و تسعى نوكيا به لحجز مكان لها فى سوق أنظمة التشغيل.
63 تعليقًا
إرسال تعليق
  1. قيل لى انه من غير ضمان بهذا السعر

    ردحذف
  2. يا دكتور تامر انا نفسي اجيب سوني ساتيو لكن محتار بينه وبين N8اكبر عيب في الساتيو ان الشاشه مش ضد الخدش يا ريت تنصحني يا دكتور تامر انا مش لقي فرق كبير انا عارف عيوب ومميزات كل واحد فيهم بس كل ما اجيب الساتيو طب ليه ما اجبش N8انا دماغي باظت ارجوك افدني

    ردحذف
  3. الفكرة ان الساتيو جهاز أصبح قديماً ,كما أن شاشته resistive يعنى تحتاج الى قلم ,لكن N8 شاشته capacitive و هى الشاشة الرسمية حالياً فى كل الموبايلات الحديثة , و اعتقد أن N8 ربما يحظى بدعم اكبر من المبرمجين نظراً لشهرته و حداثته , لكن حضرتك سألتنى سؤال صعب جداً ممكن حضرتك تمسك الجهازين و تشوف أيهما يعجبك شكله أكثر ما دامت فروق المواصفات لا تهمك و أنصحك بالاستخارة .

    ردحذف
  4. مرحبا دكتور بغيت رايك في نوكيا C7 شرايك فيه من ناحية المواصفات والشاشه اني عجبني بس متردده وكم سعره

    فاطمة

    ردحذف
  5. سوال يا دكتور ايه الفرق بين سيمبيان 3 وسيمبيان الاصدار الخامس اما يا احمد فانز انا عندي الساتيو و ان 8مش لحظت فرق كبير في السوفت وير وبالعكس ان 8بيهنج لما الذاكره الداخلية وصلت ل 10جيجا اما الساتيو مش هنج وانا حاطت كارت ميموري 16 مليان وجربت الدخول علي النت الان 8 فارق بسيط جدا جدا جدا اما الصوت فا الان 8 اعلي لكن في دوشه عكس الساتيو واطي شوية بس نقي جدا لكن الفرق في الشاشه ان 8واضحه بفرق طفيف مش كبير لكن اللي عجبني في الان 8 وعامل فرق بين الساتيو الان 8 الHDMI ‎‎&‎فتحه USB‏ و نظام دولبي ساوند وبطارية وشوية الكاميرا لكن بردو فرق مش كبير عن نفسي شايف الساتيو والان 8 واحد تقريبا

    ردحذف
  6. بالنسبة للأخت فاطمة التى تسأل عن نوكيا c7 :
    انا أرى مواصفاته ممتازة و مناسبة لسعره الى حد كبير ,و الشاشة جيدة لكن ما يعيبها فى رأيى هو عدم دعم اللمس المتعدد ,لأنه يضيف الكثير الى الجهاز ككل فى القراءة و تصفح النت و الصور .
    "متعة التكبير و التصغير فى كل البرامج بتقريب و ابعاد الاصبعين "

    ردحذف
  7. Dr, it DOES have MULTI_TOUCH http://www.youtube.com/watch?v=k3BGW38yPr0&feature=related look in minute 3:08

    ردحذف
  8. شكراً على إضافتك رغم أن المواصفات الرسمية لم تذكر أنه يدعم اللمس المتعدد ,لكنك نبهتنى إلى ذلك حيث اختلط علىّ الأمر لأنى لم أجرب الجهاز فعلياً حتى الآن,و آسف لكل الزوار فقد تأكدت ان الجهاز يدعم اللمس المتعدد.
    شكراً على تصحيحك يا أستاذ .

    ردحذف
  9. عفوا يا دكتور- بالنسبة للساتيو بالاضافة لان الشاشة ريسيستيف بدلا من كاباسيتيف مثل الان 8 او السى 7 فبالنسبة لى اهم حاجتين يبعدوا الساتيو من تفكيرى هما : الفلاش فى المتصفح ليس فلاش لايت 4 و بالتالى ستوجد اشياء عديدة حديثة لن يمكن مشاهدتها على الموبايل و الواى فاى ليس به درافت ان مثل السى 7 او الان 8 و بالتالى فان مدى التقاط الشبكةة لاسلكيا سيكون اوسع

    ردحذف
  10. يا دكتور انا جربت الساتيو و N8 مش شايف فرق كبير بين الاتنين وعلي فكره بيدعم متصفح فلاش لايت انا محتار تماما انا مش فارف معايا الشكل انا اهم حاجه عندي الامكانيات انا شايف الاتنين واحد انصحوني ارجوكو وبسرعه

    ردحذف
  11. 0.علي فكره الموبيل ده في مشكله انه بيقفل لوحده كتير و خاصه مع المكالمات او استخدام gps و السماعه بتاعته ساعات بتعلق
    غير كده الصور بتاعته لما بتنزل علي الجهاز مش بتكون حلوه قويي بس علي الموبيل حلوه
    0.في حاجه كمان انا قريت ان الجهاز مش موجود عليه برامج الاوفيس الورود و الاكسل و البوربوينت رجاء التاكد و الافاده و شكرا
    ياريت لو حد جابه و جربه يقول رايه
    الكلام الي قولته ده من موقع
    www.gsmarena.com
    ارجو الافاده لو احد اشتري هذا الجهاز و شكرا

    ردحذف
  12. Mr Mohamed, it does have quickoffice application , see in this link , the same site u refered to.. http://www.gsmarena.com/nokia_c7-review-530p6.php

    ردحذف
  13. there is differnce between editting and viewing , it has a viewer but not editor

    ردحذف
  14. فعلاً هو مجرد عارض و لا يمكنه تحرير النصوص او كتابة وورد أو غيره ..التحرير معروف فى ويندوز موبايل ..

    ملحوظة : أتمنى من الزوار الكرام التحدث باللغة العربية إن لم تكن لديهم مشاكل فى ذلك, لأسباب عديدة ليس المجال لذكرها

    ردحذف
  15. اوكي دلوقتي الواحد عرف انه بيفتح ملفات الاوفيس فقط و لا ينفع فيها التحرير
    طيب بالنسبه لتهنيج الجهاز و انه بيقفل و لوحدهو خاصه مع المكالمات او استخدام wifi
    و كمان الصور لما تنزل علي pc مش تشوفها علي الموبيل هل هيه سيئه فعلا ارجو الافاده و شكرا

    ردحذف
  16. انا سمعت كمان انه السماعه بتاعته بتعلق صحيح الكلام ده

    ردحذف
  17. ممكن تليفونات وعنوان محلات سيليكت لو سمحتوا لو حد يعرف

    ردحذف
  18. جهاز alaxy s من سامسوونج وريح بالك .. يكفي سرعته في اللمس وتصفح الأنترنت مع احترامي للمنافسين

    ردحذف
  19. النهاردة سيليكت و الشناوى نزلوا السعر 2650 جنية للسى 7
    http://elshennawy.com/prices/main.php?g2_itemId=27

    http://www.select-mob.com/MobileDetails.aspx?id=2490

    بس اظن من غير ضمان

    ردحذف
  20. ال C7موجود في راية بعد اسبوعين من الان

    ردحذف
  21. هل يوجد خدمة المسن في جهاز c7 وكيف اركبها؟؟؟

    ردحذف
  22. سمعت انه في جهاز سي سفن اقدر اشوف برامج التلفزيون الجهاز معايه له يومين وماعرفت اركب المسن ولابرامج التلفزيون ياليت تفيدوني

    ردحذف
  23. الc7 يدعم خدمه Msnوالياهو وجوجل توك الجهاز لا يحتاج الي برامج خارجية لانها هذه البرامج مثبته مسبقا من السوفت وير زي الN8

    ردحذف
  24. هل فعلا الجهاز فعلا في مشكله انه بيهنج كتير و بيعمل اعاده تشغيل لوحده ؟ ارجو الافاده من مستخدمي c7 ?
    ارجو الافاده عن احسن توكيل من حيث معامله العميل (raya - i2 -ring)

    ردحذف
  25. افضل توكيل في الصيانة والتعامل وخدمة ما بعد البيع هو رايه اما الصيانة هي nokia care يعني الصيانة كلها تحت مسمي واحد لكن كلام بيني وبينك الاسعار مختلفة وعن تجربة شخصية يعني لو في فرع اي تو تبقي الصيانة اللي جنبه اي تو

    ردحذف
  26. انا شايف ان sony ericsson xperia احسن من n8 واحسن منc7
    android نظام جميل جدا والجهاز بجد محترم

    ردحذف
  27. دكتور تامر x10i احسن من n8 ???

    ahmed.reda

    ردحذف
  28. X10 (عن تجربة) يتميز بأناقة التصميم (يعجبنى تصميمه و شكله أكثر من نوكيا خصوصاً اللون الأبيض ) لكن ينقصه كما ذكرنا فى موضوع عيوبه دعم الشركة لسوفتوير الجهاز ,لو تم ترقيته الى 2.2 و تعريبه أعتقد أنه سيكون جهاز مثالى ...
    لكن هناك ملحوظة مهمة ,هى اختلاف نظام التشغيل كلياً عن نوكيا و من لم يجرب أندرويد من قبل فسيستغرق وقتأ للتأقلم مع الجهاز ,أما N8 فنظامه معروف للجميع ,بالإضافة إلى كاميرا 12 ميجابكسل متميزة و المزايا الأخرى المذكورة فى موضوعه .
    الموضوع نسبى يا أستاذ و صعب الجزم فيه لكن اعتقد أن N8 هو الأقرب لمعظم المستخدين.

    ردحذف
  29. سلام عليكم
    ارجو من اشتري c7 او يعرف اي حد قد قام بشراؤه
    هل الموبيل فعلا فيه عيب انه بيهنج كتير و يعمل اعاده تشغبل لوحده
    شكرا

    ردحذف
  30. حضرتك فين يا دكتور تامر الموقع مالوش طعم من غيرك وفي حاجات عايز اكلم مع حضرتك فيها وافكار جديدة للموقع

    ردحذف
  31. عايز حد يفيدنى
    انا هاشترى IPHONE 4G الجهاز حلو ولا وحش وهل ظهر عيوب فيه
    انا معايا حاليا SAMSUNG WAVE S8500 .....اشترى الايفون ولا ايه

    ردحذف
  32. حضرتك معك جهاز ممتاز ,و تفكر أيضاً فى شراء جهاز متميز آخر و رائع فى استخدامه ,لكن مشكلة iPhone 4 أنك لن تجده بسهولة هذه الأيام ,و أيضاً سعره مرتفع جداً و مشكلته اذا اشتريته مغلقاً على شبكة (غير مفتوح رسمياً ) ستضع نفسك فى معضلة التحديث الخاطىء و غلق الجهاز على الشبكة و انتظار حلول فتح الشبكة ,اما اذا كنت على دراية بهذا الموضوع فلا توجد مشكلة و iPhone 4 جهاز ممتاز فعلاً .

    ردحذف
  33. السلام عليكم
    ارجو ان اعرف اي اجهزة نوكيا افضل حالين ليس من ناحية السعر ولااكن من الاستخدام وارجو وضع مقارنه بين n97 وn8و c7مع العلم اني معي n95 8gولان يحدثه منه اي مشكله حتي اليوم
    وابحث حالين عن افضل واحدث جهاز في السوق في مصر

    ردحذف
  34. االسلام عليكم
    ارجو ان اعرف اي اجهزة نوكيا افضل حالين ليس من ناحية السعر ولااكن من الاستخدام وارجو وضع مقارنه بين n97 وn8و c7مع العلم اني معي n95 8gولان يحدثه منه اي مشكله حتي اليوم
    وابحث حالين عن افضل واحدث جهاز في السوق في مصر

    ردحذف
  35. انا شايف يا حماعة من عيوبة ان السماعة بتاعته فى ظهر التليفون وده بيخليها سهاة التلف والعيب ده انا دايما بشبهوة بالتليفونات الصينى لان العيب ده موجود فى كل التليفونات الصينى

    ردحذف
  36. يا جماعة انا الان صرت محتار في نوعية الجهاز الذي بقوم بشراؤه ابغاكم يادكتور ويا أخوان تنصحونا بجهاز واحد فقط هو ممكن نقول افضل جهاز

    ردحذف
  37. يا جماعه ارجو منكم الافاده علي عيب الموبيل انه بيهنج و بيعمل اعاده تشغيل لوحده في الدفعات الي نزلت مصر ولا لا هما عالجوا الموضوع دهو خصوصا مع استخدام الوايرس ارجو منكم الافاده لمن اشتري و استخدم هذا الموبيل في مصر شكر

    ردحذف
  38. أصعب سؤال هو :ما أفضل موبايل موجود؟؟
    ممكن حضرتك تختار بين هذه الأجهزة :
    iPhone 4
    Samsung Galaxy S
    HTC Desire HD
    نوكيا N8
    نوكيا C7

    ردحذف
  39. samsung wave
    اشتريه ومش هتندم

    ردحذف
  40. يا جماعه ارجو منكم الافاده علي عيب الموبيل انه بيهنج و بيعمل اعاده تشغيل لوحده في الدفعات الي نزلت مصر ولا لا هما عالجوا الموضوع دهو خصوصا مع استخدام الوايرس و هل الشاشة مضاده للخدش
    ارجو منكم الافاده لمن اشتري و استخدم هذا الموبيل في مصر شكر

    ردحذف
  41. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي دكتور تامر المثل يقول من سالك دخل في ذمتك انا بسأل هل هناك وجه مقارنه بين اي فون 3gs والنوكيا c7 مثل البطاريه والبلوتوث والذاكره والكامره والتصليح بعد البيع والكفاله والذي منه وجزاك الله خير ودمتم بود

    ردحذف
  42. طبعاً بالنسبة للبلوتوث ,معروف ان الأيفون لا يدعم نقل الملفات عبر البلوتوث , يدعم فقط السماعة ,بينما نوكيا C7 يدعم البلوتوث كاملاً ملفات و خلافه .
    بالنسبة للكاميرا ,طبعاً C7 أفضل و اعلى .
    الذاكرة : الأيفون 3GS ياتى بذاكرة داخلية إما 16 و إما 32 جيجا و لا يمكن تركيب كارت خارجى إطلاقاً بينما النوكيا يدعم الكروت .
    بالنسبة للكفالة و التصليح : لا فرق تقريباً ,و كل قطع غيار iPhone متوفرة فى المحلات .
    يمكنك زيارة هذا الموضوع للمقارنة بين الجهازين :
    http://mobilatco.com/vb/showthread.php?t=80

    ردحذف
  43. الف الف شكر لك يادكتور تامر على الايضاح وانا اخوك ابوعلي من الكويت وراح ازور الموقع واشوف والف شكر لك ودمتم بود

    ردحذف
  44. انا ندمت انى اشتريته وحش جدا وناويه ابيعه على1000 جنيه

    ردحذف
  45. انا اشتريت c7ممتاااز جدااااااااا

    ردحذف
  46. فيه مشكله في c7 يعض الوااحد في ايده ما يفكه الييييين تموووت يعني بصراحة معه اسنان تقول سكاكين يعني خطيير لا تلعب معه

    ردحذف
  47. الاخ اللى اشترى الموببل وناوى يبيعه
    ممكن يبعت لى ميل علي oheb_hegabee@hotmail.com

    ردحذف
  48. دكتور بليز قولي اي واحد احسن الc7 ولا ال N8 انا بجد حيرانة اختار مين فيهم احسن وايه هيا عيوبهم؟؟؟ بليز رد علي ضروري لاني من غير فون وعايز اشتري

    ردحذف
  49. اليك رابطين بهما آراء الناس فى N8 و بعض عيوب C7 من منتدانا :
    http://mobilatco.com/vb/showthread.php?t=43
    http://mobilatco.com/vb/showthread.php?t=40
    و يمكنك المقارنة بنفسك و تحديد النقاط التى تود الاستفسار عنها و إن شاء الله نساعدك ,و أيضاً اقرأ التعليقات الموجودة بصفحة N8 فى المدونة لأن بها أشياء مفيدة و هى على هذا الرابط :
    http://mobileshop-eg.blogspot.com/2010/04/n8.html

    ردحذف
  50. ماالفرق بين نوكيا c7 و سامسونج جلاكسيs 2 وماعيوبهم وهل شاشه c7مقاومه للخدش؟؟؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  51. انا استعمل c7 تصنيع هنجاري من حوالي شهرين الان
    الجهاز ممتاز جدا حتي في تصفح الانترنت ويستحسن لمن يستعملونه استخدام السماعة الخارجية او السماعة البلوتوث ولا يفرق عن n8 سوي بالكاميرا دقة اقل والجهاز ممتاز

    ردحذف
  52. انهى موبيل احسن samsung galaxy i9003 / iphone 3gs / nokia c7 samsung ace

    ردحذف
  53. دكتور تامر ارجو الرد بسرعة انا ميزانيتى 1700 جنيه مصرى وعاوز اشترى اى جهاز مواصفاته حلوه ممكن ترشحلى جهاز

    ردحذف
  54. أخى الكريم ,, أنا لا أحبذ هواتف نوكيا و بالتالى فلن أنصحك بشراء أحدها , ثم لا يعجبك و أكون أنا السبب .

    ردحذف
  55. السلام عليكم انا طالب فكلية الطب بدرس فمصر

    سعر الجهاز عنا في فلسطين جديد تقريبا 2500 جنيه وانت حاط سعر تقريبا 3000 جنيه

    كنت بدي اشتريه من مصر بس انتو اغلى

    ردحذف
  56. انا عاوز اشترى الجهاز دة بس لو هو شبة ال ان95 و صوتة يكون عالى زية ... ياريت اللى جربة يقولنا صوتة عالى فى النغمات و لا لا

    ردحذف
  57. يا جماعه بجد حيرتوني

    ردحذف
  58. ياجماعه c7 نازل فى رايه باكثر من سعر عوزه اعرف ايه الفرق عشان هشتريه بعد العيد مع العلم انا معايه n73 عوزه اعرف ايه فرق الاسعار ده وليه ارجو الرد بوضوح

    ردحذف
  59. بعد إئذن حضرتك يا دوكتور
    إيه مواصفات c7الصينى وهل هى حلوه ولا لا
    وهل هى فيها جافا وثيمات
    وعاوز أعرف سعرها
    أنا بتكلم على c7الصينى الرخيصه يعنى

    ردحذف
  60. اه الصينى كويس انا جبتوا بس عيبوا انو بيسخن كتير وبيهنج فمعجبنيش وبعتوا وجبت بدالوا n8 دة احسن منو

    ردحذف
  61. Nokia C7 for sale used only for 8 months as the NEW .... It has no Scratches ...It has all his Accessories the original Charger, Headset ,Catalog and his Box.....only for 1600 EGYp.
    for communication call me 011 253 253 92.

    ردحذف

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة