شاشة iPhone 5 و Galaxy S 3 ستكون ضد الماء - بالفيديو

ذكر عدد من مواقع التكنولوجيا الأجنبية أن شركة سامسونج تعتزم طرح هاتف Samsung Galaxy S III بمواصفات و إضافات جديدة و مبتكرة , إلا أن الأكثر إثارة فى هذه الإضافات هو أن الشركة تعتزم إضافة طبقة رقيقة تصنعها لها شركة Liquipel لشاشة الجوال تجعله ضد الماء بمعنى أن الشاشة لا تتأثر و لا تفسد إذا ما غمرت فى الماء .
و ليست سامسونج وحدها التى ستحظى بتلك الميزة الجديدة , بل إن الأخبار تؤكد أن هاتف Apple القادم iPhone 5 سيحمل الطبقة نفسها فى شاشته لتصبح مقاومة للماء .


ربما تزيد هذه الإضافة من سعر الهواتف التى تحملها , لكنها ستمثل ميزة للمستخدمين المهملين الذين تتعرض هواتفهم لمواقف كثيرة سيئة .
و تعرض شركة Liquipel هذه الطبقة للأجهزة الموجودة حالياً بسعر حوالى 60 دولار اى أنه يمكنك شراءها مفردة و تركيبها على جوالك الذكى .

مقالات مُشابهة قد تهمك

أحدث الأخبار

    3 تعليقات:

    1. السلام عليكم اول شئ انا عمرو وجديد فى عالم الآيفون ومعايا جهاز 3gs 16 وانا بخاف أغير الجلبريك مش خوف ولكن مش عاوز أخوض شئ معلمشى عنه حاجه لأنى جربت مره من غير ميكون عندى تعليم كفايه عنه والجهاز علق على التوصيل بالأيتونز ونزلت جلبريك تانى وكان بسعركتير انا جهاز بوت روم جديد وعلى ما بحثت عنه فى جول أتضح انه مقفول على شبكه ولكن العجيب انه شغال على كل الشبكات لأنه صراحتآ مش جديد أخويه بعتو ليه من بره بعد أستعماله بس انا مغير له أي سى شبكه بعد خطأى الأول فى عمل الجلبريك لأنه مكنشى عاوز يفتح شبكه خالص ولكن انا دلوقتى مستعد لعمل جلبريك له بس جهاز مواضفاته هكتبها وعاوز احدث للجابريك الجديدios5
      جهازى اصدار 4.1
      النموذج mc131ks
      البيس باند 06.15.00
      وبوت روم جديد iBoot-359.3.2
      عاوز حد يساعدنى حتى لو هكلمو تلفونيآ عاوز أطور من نفسى ....الواحد بيكون حزين من جواه لما يكون معاه حاجه حتى مش قادر يحدثها او يجعلها أفضل وهى متاح ليها كدا نفسى حد يرد على انا طولت عليكو ولكن انا حبيت افضفضت على حاجه جوايه وشكرآ

      ردحذف
    2. أنا نفسي في واحد والله العظيم!!!!!!!!!

      ردحذف